Senaste från EFS Västerbotten
topptur

Topptur, paddling och gemenskap

2018-09-21

För andra året ordnades Fjällväg, ett läger för unga vuxna, andra helgen i september. Länge var det osäkert om lägret skulle bli av på grund av för få deltagare. Det rasslade in anmälningar sista kvällen och slutligen blev det sammanlagt 25 personer som åkte till Klippengården för att spendera helgen i Hemavanfjällen. Samuel Hägglund, en av deltagarna berättar om lägret:

Det började med middag på torsdag kväll, dit lite drygt hälften av folket hade anlänt. Resten skulle komma på fredag. Efter att vi ätit middag tillsammans gick vi ut lite senare, tände en brasa och  grillade marshmallows och hajkbanan (banan och choklad). Kvällen avrundades med andakt runt brasan.

Vandringen började i dimma men det fanns hopp om soligare väder.

Natten gick. Och molnen försvann. Nu var det fredag morgon, och vi skulle gå på topptur till Dalåíve som ligger ganska rakt norrut från Klippengården. Det är bara att korsa vägen utanför huset, sen är det skyltat (med texten ”Fjället”) till den fina leden som man följer ända upp på toppen (ett hett tips). Efter gemensamma frukost- och morgonbönen började vi vår vandring. Nere i dalen var det disigt. Vi antog att det skulle ge sig. SMHI lovade strålande sol. Diset höll i sig under början av vandringen, men när vi plockat några höjdmeter kom vi ovanför det molntäcke som bäddade in Klippen i något som såg ut som bomull. En väldigt vacker syn! Här lyste solen; SMHI hade rätt.
Vid trädgränsen på fjället, det som heter Björnberget, gissade vi hur långt tid det skulle ta att ta sig upp till toppen för oss tolv personer.

Vandringen gick väldigt bra. Vi vilade med jämna mellanrum, drack vårt kaffe, åt vår medhavda lunch från morgonens frukostbord, samtalade och hade det allmänt trevligt. Jag brukar vara i fjällen med relativt jämna mellanrum, men jag tror aldrig jag känt samma harmoni som när jag gick med det här gänget. Någon timma senare eller, med den ganska långa lunchpausen borträknad, exakt två timmar senare (endast 5 minuter ifrån vinnande gissningen)  var vi uppe på Dalåíves topp, 1337 meter över havet. En mäktigt syn, en mäktig känsla. Vi gjorde det tillsammans. Där uppe var vi och kunde se Guds vackra skapelse från ett väldigt bra håll. Här kunde vi se allt kändes det som.

paus på fjället

Det är mäktigt att få blicka ut över det storslagna landskapet i fjällvärlden och härligt med en paus på väg upp mot toppen.

Efter att vi legat och vilat uppe på toppen, kanske druckit upp den sista klunken vatten och stoppat i sig den något smälta chokladbiten som låg i fickan, började vi gå tillbaka. Ner mot Björnberget och mot Klippen. Snart skulle det bli middag, men några hann ta ett dopp i älven innan medan andra vilade eller spelade spel. Kvällens köttfärssås smakade så bra som den bara kunde. Perfekt efter en heldag ute. Nu började de sista deltagarna ansluta efter jobb eller skola som de inte kunnat ta ledigt från. Äntligen var alla på plats! Kvällen hade ett härligt flow med sällskapspel, spikeball, innebandy och bastu innan det blev natt, då sängen väntade efter avslutande andakt och kvällsfika.

frukost

Samtal vid frukostborden i Storstugan.

Lördagmorgon: Det vackra vädret håller i sig. Vi inleder med att fylla våra magar med lite av varje från den framdukade frukosten. Matlådorna fylldes likaså. En gemensam morgonbön, sen sätter vi oss i bilarna och kör bort till Tängvattnet. En jättefin by och en sjö med samma namn, där den kanske ännu finare Ruttjebäcken rinner ut.

Samling vid Ruttjebäcken. Foto: Paulina Hedman.

paddling

En del hann paddla medan sjön höll sig någorlunda lugn, men på eftermiddagen blev det för blåsigt. Foto: Paulina Hedman.

På dagens schema stod paddling i sjön, bibelstudium och valfri syssla kring Ruttjebäcken. Idag anslöt Elisabet Svedberg, präst för EFS i Hemavanområdet och i Tärnaby församling. Hon höll i bibelstudiet med tema vatten. Passande nog hölls det just vid ett lugnt sel intill Ruttjebäcken.

Med till lägret hade vi också EFS Västerbottens kanoter. Hälften av gänget skulle paddla på förmiddan, och det andra på eftermiddan. De som inte paddlade hade bibelstudium med Elisabet och tid för att strosa eller göra vad man ville längs bäcken. Tyvärr tilltog blåsten och därför blev det ingen paddling efter lunch.

Ena dagen perfekt väder för en topptur, andra dagen för mycket vind för paddling. Fjällvädret går inte att styra.

Tillbaka på gården blev det middag, ytterligare några innebandymatcher och fler sällskapsspel. På kvällen höll Elisabet i ännu ett bibelstudium och så hade vi ett musikquiz. Kvällsandakten med lovsång och vittnesbörd var ett perfekt avslut på sista kvällen tillsammans.

Söndag och lägrets sista dag. Trötta och härligt lägerslitna städade vi Klippengården innan vi åkte till Tärnaby kyrka för att fira mässa. Efter mässan och kyrkfikat tog vi farväl och åkte hem till våra egna olika boenden. Tacksam med full av intryck åkte jag och min vän Oscar tillbaka till Skellefteå, i en vit Volvo 740 med 6 stycken kanoter på släpet.
Det var en helg tillsammans med människor som vuxit upp på olika håll, från Varberg och upp till Piteå, och olika åldrar och personligheter. En fantastiskt grupp människor som jag fått lära känna denna helg, vissa mer och andra mindre. Men helgen delade vi och Jesus fick stå i centrum. Tack!